Fra 2023 til 2024 har vi kartlagt kvaliteten på skolers uteområder i forbindelse med skoletilsyn. Vi har vurdert alle skolegårdene etter samme kriterier.
Skolegårdene er barnas fristed og lekearena. De har stor betydning for fysisk aktivitet og motorisk utvikling. I løpet av årene i grunnskolen tilbringer barn rundt 2000 timer i skolegården. Gode uteområder på skolene er viktige for å utjevne sosiale ulikheter i helse, fordi man på skolen når alle barn. Dessuten er disse områdene viktige for nærmiljøet.
I dag planlegger man med mer gjennomtenkt helhet, for eksempel gjennom sonetenkning. Som at soner for ballspill ikke bør ligge helt opptil skolebygget, at man har tryggere soner for fartsfylte aktiviteter og at de yngste elevene skal ha områdene nærmest skolebygget. Man er også blitt mer opptatt av å beholde natur med kupert terreng og vegetasjon.
Kriterier for gode uteområder
✅ Vi har sett nærmere på tilgang på naturområder, enten i skolegården eller i umiddelbar nærhet
✅ Vi har kartlagt om skolen har god tilgang på fysiske elementer,
som f.eks. lekeapparater, variasjon i underlag og terreng
✅ Vi har vurdert variasjon i utforming. Er det mange små nisjer og ikke kun en åpen plass med asfaltdekke?
Vurdering på poengskala
Vi har så gitt hvert uteområde vurdering på en poengskala fra 1 til 6.
🎲 6 betyr svært bra
🎲 1 betyr stort behov for oppgradering
Funn i rapport
Vi har oppsummert alle våre funn her: Rapport KVALITET UTEOMRÅDER SKOLER
Hallingdal, topp 3 skole-uteområder:
1. Skattebøl skole, Ål
2. Torpo skole, Ål
3. Geilomo skole, Hol
Valdres, topp 3 skole-uteområder:
1. Nord-Aurdal ungdomsskole
2. Vang skule
3. Vestre Slidre skule